Recognizing Critical Expertise in Gender-Based Violence Work

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Recognizing Critical Expertise in Gender-Based Violence Work

READ THE PROJECT REPORT National survey on teaching REPORT


This project focuses on intimate partner violence (IPV), a major dimension of gender-based violence (GBV). The overarching goal is to highlight the expertise of the Canadian GBV specialist sector. GBV specialists will form three Expert Working Groups that include those who work with women survivors, those who support children exposed to IPV, and the facilitators of IPV groups for men that harm their partners and children.

Working with the GBV Expert Working Groups, we will identify a national set of core capacities that will be helpful to GBV organizations as they continue to design and implement sustainable and relevant training to strengthen collaborative community responses.

The Expert Working Groups will review and synthesize knowledge on key GBV capacities from a range of sources that will reinforce and build on the foundational work done by community-based organizations in different regions of Canada. A consensus building process will be used to reduce the number of identified capacities to a core set of GBV skills and knowledge. Consideration will be given to how these capacities are demonstrated in practice. GBV specialist groups will work both independently and together and will be engaged in the creation and distribution of knowledge from the outset of the project through to completion.

GBV Expert Working Groups 

This project is guided by three expert working groups   comprised of :

  • specialists who work with women survivors of intimate partner violence  View Group
  • specialists who work with men who harm their partners and children  View Group
  • specialists who work with children exposed to intimate partner violence View Group

 

Each working group is comprised of representatives from all regions of Canada.

Videos

These videos describe the purpose, development and value of the framework developed.  

Reconnaître l’expertise essentielle en matière de travail dans le domaine de la violence fondée sur le sexe


TÉLÉCHARGEZ LE RAPPORT DE PROJET


Ce projet met l’accent sur la violence conjugale (VC), une dimension importante de la violence fondée sur le sexe (VFS). L’objectif principal est de souligner l’expertise du secteur spécialisé en VFS au Canada. Les spécialistes en VFS formeront trois groupes d’experts, incluant ceux qui travaillent avec des survivantes, ceux qui soutiennent les enfants exposés à la VC et les intervenants de groupes sur la VC pour les hommes qui s’en prennent à leurs partenaires et leurs enfants.    

De concert avec les groupes d’experts en VFS, nous identifierons un ensemble national de capacités de base qui sera utile aux organismes luttant contre la VFS qui s’efforcent de poursuivre la conception et la mise en œuvre de formation durable et pertinente visant à renforcer les réponses communautaires collaboratives.  

Les groupes d’experts examineront et synthétiseront les connaissances portant sur les capacités clés liées à la VFS à partir de différentes sources qui viendront renforcer et appuyer le travail fondamental réalisé par les organismes communautaires dans les différentes régions du Canada. Un processus de concertation sera utilisé pour réduire le nombre de capacités identifiées à un ensemble de compétences et de connaissances de base en matière de VFS. On prendra en considération la façon dont ces capacités sont intégrées dans la pratique. Les groupes de spécialistes en VFS travailleront à la fois de façon indépendante et en équipe et prendront part à la création et la distribution de connaissances, et ce, du début du projet jusqu’à son achèvement. 

Les groupes d’experts en VFS   

Ce projet est dirigé par trois groupes de travail d’experts composés de :

  • spécialistes qui travaillent avec des survivants de violence conjugale  Voir le groupe
  • spécialistes qui travaillent avec des enfants exposés à la violence conjugale  Voir le groupe
  • spécialistes qui travaillent avec des hommes qui maltraitent leurs partenaires et leurs enfants  Voir le groupe

Chaque groupe de travail d’experts est composé de représentants de partout au Canada

Vidéos

Ces vidéos décrivent l'objectif, le développement et la valeur du cadre élaboré.


 

Research Team/ Équipe de recherche

Principal Investigators/Principaux chercheurs:

Angelique Jenney, MSW, PhD, RSW/M.S.S., Ph. D., TSA 

Dr. Angelique Jenney, is an Assistant Professor at the Faculty of Social Work, and the Wood’s Homes Research Chair in Children’s Mental Health at the University of Calgary. Wood’s Homes is a multi- service, non-profit children’s mental health centre based in Calgary. The Wood’s Homes Research Chair was established in order to build a knowledge base that will improve mental health in children and youth and to bridge community-based practice with academia. Dr. Jenney has over 25 years of experience in intervention and prevention services within the children’s mental health, child protection and violence against women sectors. Dr. Jenney’s research and program development has been devoted to understanding and responding to the impact of exposure to violence/trauma on children; including family-based interventions for childhood trauma; child protection responses to intimate partner violence cases; the experience of mothering in the context of violence/trauma; the role of childhood exposure to violence on children in out of home care environments and reflective approaches to teaching and training social work students. She regularly promotes knowledge translation and exchange through relevant publications, speaking engagements, community-based workshops, and conference presentations.  


La Dre Angelique Jenney est professeure adjointe à la faculté de travail social et détentrice de la Chaire de recherche du centre Wood’s Homes en santé mentale pour enfants de l’Université de Calgary. Wood’s Homes est un centre de services polyvalent en santé mentale pour enfants sans but lucratif situé à Calgary. La Chaire de recherche du centre Wood’s Homes a été créée afin de bâtir une base de connaissances qui améliorera la santé mentale des enfants et des jeunes et fera le pont entre la pratique communautaire et le milieu universitaire. La Dre Jenney possède plus de 25 années d’expérience du côté des services d’intervention et de prévention touchant les secteurs de la santé mentale des enfants, de la protection des enfants et de la violence perpétrée contre les femmes. Les travaux de recherche et de développement de programmes de la Dre Jenney ont été axés sur la compréhension et la gestion des répercussions sur les enfants de l’exposition à la violence et aux traumatismes, incluant les interventions familiales pour les traumatismes vécus lors de l’enfance, les réponses de la protection de l’enfance aux cas de violence conjugale, l’expérience de la maternité dans le contexte de la violence et des traumatismes, le rôle de l’exposition à la violence sur les enfants fréquentant par intermittence les environnements de soins à domicile et des approches réflexives quant à l’enseignement et la formation pour les étudiants en travail social. Elle fait régulièrement la promotion de l’application et du transfert des connaissances en rédigeant des publications pertinentes, en prononçant des allocutions et en donnant des ateliers communautaires et des conférences.  

Katreena Scott 

Katreena Scott is a Psychologist, Professor and incoming Director of the Centre for Research and Education on Violence Against Women and Children at Western University. She held the  Canada Research Chair in Family Violence Prevention and Intervention  between 2008 and 2018. Dr. Scott leads an applied research program aimed at ending violence in family relationships, with specific expertise on addressing violence perpetration in men. The  Caring Dads program that she developed is offered in in many sites across North American and Europe. She is a contributor to international networks including the DV@Work Network and the Safer Families Centre of Excellence. 


Katreena Scott est psychologue, professeure et prochaine directrice du Centre for Research and Education on Violence Against Women and Children de la Western University. Elle a été détentrice de la Chaire de recherche du Canada sur la prévention et l’intervention en matière de violence familiale  entre 2008 et 2018. La Dre Scott est à la tête d’un programme de recherche appliquée visant à mettre un terme à la violence dans les relations familiales, avec une compétence particulière dans le traitement de la perpétration de la violence par des hommes.  Le programme Caring Dads, qu’elle a mis sur pied, est offert sur plusieurs sites partout en Amérique du Nord et en Europe. Elle participe aux activités de réseaux internationaux, incluant le DV@Work Network et le Safer Families Centre of Research Excellence. 

Linda Baker

Dr. Linda Baker is a Psychologist, Adjunct Professor, and the Learning Director of the Centre for Research and Education on Violence Against Women & Children in the Faculty of Education at Western University.  She is proud to lead the Learning Network and the Knowledge Hub. The Learning Network translates knowledge on the continuum of gender-based violence and the Knowledge Hub facilitates a trauma- and violence-informed community of practice with Canadian researchers and practitioners conducting innovative intervention research. She has over 20 years of experience in the mental health and justice system, working with and learning from children, youth, and families dealing with experiences of violence and trauma. Her direct service experience inspires and informs her research and commitment to knowledge translation through resource development and publications, knowledge exchange activities, and workshop presentations.  


La Dre Linda Baker est une psychologue, une professeure associée et la directrice de la formation du Centre for Research and Education on Violence Against Women and Children à la Faculté d’éducation de la Western University.  Elle est fière d’être à la tête du Learning Network et du Knowledge Hub. Le Learning Network transpose les connaissances dans le continuum de la violence faite aux femmes et le Knowledge Hub favorise la mise en place d’une communauté de pratique tenant compte des traumatismes et de la violence avec des chercheurs et des praticiens canadiens effectuant de la recherche interventionnelle novatrice. Elle possède plus de 20 années d’expérience dans le secteur de la santé mentale et du côté du système juridique, travaillant avec des enfants, des adolescents et des familles aux prises avec de la violence et des traumatismes, et apprenant également grâce à eux. Son expérience du service direct inspire et façonne sa recherche et son engagement envers l’application des connaissances par le développement de ressources et la diffusion de publications, des activités de transfert de connaissances et des présentations lors d’ateliers.   

Peter Jaffe

peter jaffe photo Dr. Peter Jaffe is a psychologist, Professor, and the Academic Director of the Centre for Research and Education on Violence Against Women & Children in the Faculty of Education at Western University.  He has co-authored eleven books, 40 chapters and over 80 articles related to domestic violence, the impact of domestic violence on children, homicide prevention and the role of the criminal and family justice systems. For the past 30 years, he has presented workshops across the United States and Canada, as well as Australia, New Zealand, Costa Rica and Europe to various groups including judges, lawyers, health, mental health professionals and educators. Since 1999, he has been on faculty for the National Council of Juvenile & Family Court Judges in the US for judicial education programs entitled “Enhancing Judicial Skills in Domestic Violence Cases”. He was a founding member of Ontario's Chief Coroner’s Domestic Violence Death Review Committee. He has also been instrumental in developing violence prevention programs for schools. Together with David Wolfe, Claire Crooks and Ray Hughes, he helped in the development of “The Fourth R: Skills for Youth Relationships”, a school-based curriculum targeting multiple forms of violence, including bullying, dating violence and peer violence. The curriculum is being used in over 5,000 schools in Canada and the US. 


Le Dr Peter Jaffe est psychologue, professeur et directeur de l’enseignement du Centre for Research and Education on Violence Against Women & Children à la Faculté d’éducation de la Western University.  Il a participé à la rédaction de 11 livres, 40 chapitres et plus de 80 articles portant sur la violence conjugale, les répercussions de la violence conjugale sur les enfants, la prévention des homicides et le rôle des systèmes de justice pénale et de droit familial.  Au cours des 30 dernières années, il a présenté des ateliers partout aux États-Unis et au Canada, mais aussi en Australie, en Nouvelle-Zélande, au Costa Rica et en Europe à différents groupes, incluant des juges, des avocats, des professionnels de la santé mentale et des éducateurs.  Depuis 1999, il est enseignant pour le National Council of Juvenile & Family Court Judges aux États-Unis pour le programme de formation des juges intitulé « Enhancing Judicial Skills in Domestic Violence Cases ». Il a été membre fondateur du Comité d’examen des décès dus à la violence familiale du Bureau du coroner en chef de l’Ontario. Il a également joué un rôle clé dans la création de programmes de prévention de la violence pour les écoles. De concert avec David Wolfe, Claire Crooks et Ray Hughes, il a contribué à l’élaboration du curriculum intitulé « The Four R: Skills for Youth Relationships » qui cible différentes formes de violence, incluant l’intimidation et la violence dans les fréquentations et entre les pairs. Le curriculum est utilisé dans plus de 5 000 écoles au Canada et aux États-Unis. 

Research Assistants/Assistants à la recherche :

Jenna Lopez

Jenna Lopez is a Research Coordinator at CREVAWC whose work on this project has focused on the provision of services to men who harm their intimate partners and children. Jenna has a BA in Psychology, an MA in Applied Social Psychology, and is currently a student in the Assaulted Women and Children’s Counsellor and Advocate (AWCCA) program at George Brown College. Previously, Jenna conducted and published qualitative research within the Education Department at the Centre for Addiction and Mental Health (CAMH). Jenna’s current research interests include applying an intersectional feminist, anti-racist, anti-oppressive analysis to issues related to gender-based violence.


Jenna Lopez est une assistante à la recherche pour le CREVAWC dont les travaux dans le cadre de ce projet ont porté sur la prestation de services aux hommes qui font subir de la violence à leurs partenaires intimes et à leurs enfants. Jenna détient un baccalauréat en psychologie, une maîtrise en psychologie sociale appliquée et est actuellement étudiante dans le cadre du programme Assaulted Women and Children’s Counsellor and Advocate (AWCCA) du George Brown College. Jenna a auparavant mené et publié une recherche qualitative au sein du département de l’éducation du Centre de toxicomanie et de santé mentale (CAMH). Les intérêts de recherche actuels de Jenna incluent l’application d’une analyse intersectorielle féministe, antiraciste et anti-oppressive aux enjeux liés à la violence fondée sur le sexe.

Karia Jones

Karia Jones (she, her) is a Register Social Worker currently doing transformative work as a project coordinator at WomenatthecentrE. She received her Master of Social Work (MSW) at Ryerson University, where her research focused on ‘the impacts of violence and trauma on the mental health of Black Canadians’. She works with women, men, children, youth, those experiencing homelessness, and various marginalized populations. Her work includes community development, counselling, policy analysis, and advocacy work in the areas of gender-based violence, education, mental health and addictions, and homelessness. She enjoys spending time with her bundle of joy, mr. bubbie, and watching endless tv shows.


Karia Jones (elle) est une travailleuse sociale autorisée qui effectue actuellement des travaux de nature transformatrice à titre de coordonnatrice de projet pour WomenatthecentrE. Elle a obtenu une maîtrise en travail social de la Ryerson University, où ses travaux de recherche portaient sur « les répercussions de la violence et des traumatismes sur la santé mentale des Canadiens de race noire ». Elle travaille avec des femmes, des hommes, des enfants, des jeunes, des sans-abri et différentes populations marginalisées. Son travail comprend du développement communautaire, du counseling, de l’analyse de politiques et de la représentation dans les secteurs de la violence fondée sur le sexe, de l’éducation, de la santé mentale et des dépendances et de l’itinérance. Elle aime passer du temps avec son petit trésor, mr. bubbie, et regarder des émissions de télévision à l’infini.

Nicole Pietsch

Nicole Pietsch has worked with immigrant and refugee women experiencing domestic violence, marginalized populations of youth, and adult and youth survivors of sexual assault since 1998. She was the coordinator of the Ontario Coalition of Rape Crisis Centres (OCRCC) for over ten years, and is currently OCRCC’s Writer & Advocate. Prior to this, Nicole worked as a counsellor and crisis line worker at the Sexual Assault & Violence Intervention Services of Halton (SAVIS), providing group, individual and crisis sessions to survivors of sexual and domestic violence.

Nicole evaluated Working Together for A Stronger Sexual Violence Response and A Stronger Renfrew County project (a project of the Women and Gender Equality’s “Preventing or responding to sexual violence against women and girls through access to community services” priority). Her successful work in this area supported WSAC Renfrew County in achieving subsequent funding for continued anti-violence work in a rural community. Nicole was the Gender Specialist in the Preventing and Reducing the Trafficking of Women and Girls through Community Planning in York Region Project, and is Evaluator of later project work on human trafficking in York region. In 2014, Nicole led a local needs assessment/consultation with youth as Researcher /Coordinator in the Online and Okay Project: Identifying Solutions for Addressing the Problem of Digital Sexual Violence Project, funded by Women’s College Institute’s Women’s Xchange; and co-led community consultations with diverse and LGBTQ youth in collaboration with Planned Parenthood Toronto’s strategic planning process.

Nicole’s interests include sexual violence, gender-based and anti-racist analysis; and intersectional analyses of motherhood, adoption and birthmothers. Her writing has appeared in the Journal of the Association for Research on Mothering, University of Toronto’s Women’s Health and Urban Life, Canadian Woman Studies, Reena Virk (by Canadian Scholars Press) and This is What A Feminist Slut Looks Like (Demeter Press).


Nicole Pietsch travaille, et ce, depuis 1988, auprès de femmes immigrantes et réfugiées aux prises avec de la violence conjugale, de populations marginalisées de jeunes, et d’adultes et de jeunes survivants d’agressions sexuelles. Elle a été coordonnatrice des Ontario Coalition of Rape Crisis Centres (OCRCC) pendant plus de dix ans; elle en est maintenant la rédactrice et la représentante. Auparavant, Nicole a travaillé comme conseillère et travailleuse pour la ligne d’écoute téléphonique du centre Sexual Assault & Violence Intervention Services (SAVIS) d’Halton, offrant des séances de groupe, individuelles et de crise aux survivantes de violence sexuelle et conjugale.

Nicole a évalué le projet « Working Together for A Stronger Sexual Violence Response and A Stronger Renfrew County » (un projet lié à la priorité de Femmes et Égalité des genres intitulée « Améliorer l’accessibilité des services communautaires d’intervention et de prévention en matière de violence sexuelle contre les femmes et les filles »).  Son fructueux travail dans ce domaine a contribué à soutenir WSAC Renfrew County dans sa quête de financement pour poursuivre le travail anti-violence dans une communauté rurale. Nicole a été experte en questions de genre dans le cadre du projet « Preventing and Reducing the Trafficking of Women and Girls through Community Planning in York Region » et est évaluatrice de travaux ultérieurs sur la traite des personnes dans la région de York.  En 2014, Nicole a réalisé une évaluation des besoins/consultation sur les besoins à l’échelle locale avec des jeunes à titre de chercheuse/coordonnatrice dans le cadre du projet « Online and Okay: Identifying Solutions for Addressing the Problem of Digital Sexual Violence », financé par Women’s Xchange du Women’s College Institute; elle a aussi codirigé des consultations communautaires avec des jeunes issus de différents horizons et de la communauté LGBTQ en collaboration avec le processus de planification stratégique du centre Planned Parenthood Toronto.

Nicole s’intéresse au sujet de la violence sexuelle, aux analyses fondées sur le sexe et antiracistes et aux analyses intersectorielles portant sur la maternité, l’adoption et les mères biologiques. Ses écrits ont été publiés dans le Journal of the Association for Research on Mothering, le journal Women’s Health and Urban Life de l’Université de Toronto, la publication Les cahiers de la femme, le livre Reena Virk (par Canadian Scholars Press) et le livre This is What A Feminist Slut Looks Like (Demeter Press).

Nina Frampton

Nina Frampton holds bachelor’s degrees in both Engineering and Psychology (Hons) and currently works as a Research Coordinator in children's mental health and domestic violence research at the Faculty of Social Work, University of Calgary. Nina has previously conducted and published research on adverse childhood experiences and depression and was awarded two NSERC USRA grants for research on language development in children.


Nina Frampton détient des baccalauréats en ingénierie et en psychologie (avec distinction) et travaille actuellement comme coordonnatrice de recherche en santé mentale des enfants et violence conjugale à la faculté de travail social de l’Université de Calgary. Nina a déjà mené et publié une recherche sur les expériences néfastes de l’enfance et la dépression et a obtenu deux bourses BRPC du CRSNG pour effectuer de la recherche sur le développement du langage chez les enfants.

Olivia Cullen

Olivia is a PhD Candidate in the Faculty of Social Work at the University of Calgary and is a recipient of the SSHRC Joseph-Armand Bombardier Doctoral Scholarship. Her research is focused on using collaborative and participatory methods to explore how youth understand risk and safety in online relationships. Other research focuses include participatory research to explore Indigenous youths’ sexual health and wellbeing needs to support programming in this area, and service providers knowledge and capacity to work in the area of child sexual abuse imagery and exploitation online. Olivia has worked primarily with children and youth in frontline and clinical positions in mental health and social services and completed her MSW at the University of Calgary.


Olivia est une candidate au doctorat à la faculté de travail social de l’Université de Calgary et est lauréate de la Bourse d’études supérieures Joseph-Armand-Bombardier du CRSH. Ses activités de recherche portent sur l’utilisation de méthodes collaboratives et participatives pour explorer la façon dont les jeunes sont au fait des risques et de la sécurité en ce qui a trait aux relations en ligne. Ses autres domaines d’intérêt de recherche incluent la recherche participative visant à explorer la santé sexuelle et le bien-être des jeunes autochtones afin de soutenir le développement de programmes dans ce secteur, et les connaissances et la capacité à travailler des prestataires de services dans le domaine des images d’abus pédosexuels et de l’exploitation d’enfants en ligne. Olivia a travaillé principalement avec des enfants et des jeunes à des postes de première ligne et cliniques en santé mentale et du côté des services sociaux, et elle a obtenu sa maîtrise en travail social à l’Université de Calgary.

Diamond Antwi-Mansah

Diamond Antwi-Mansah (she/her) is a Project Coordinator for capacity building programs and peer support for the Women’s Centre for Social Justice, better known as WomenatthecentrE, a unique non-profit organization created by and for women, gender queer, two-spirited and trans survivors of gender-based violence. She completed her Bachelor of Social Work (BSW) at Ryerson University, which sparked her interest in joining the GBV sector. Diamond is dedicated to supporting survivors of gender-based violence and has experience in working in the VAW shelter system as a support worker. Diamond has a passion for engaging community members and organizations on social justice activism.


Diamond Antwi-Mansah (elle) est coordinatrice de projet pour les programmes de renforcement des capacités et le soutien par les pairs auprès du Women's Centre for Social Justice, mieux connu sous le nom de WomenatthecentrE, une organisation sans but lucratif unique créée par et pour les femmes et les personnes non binaires, bi-spirituelles et transgenres qui ont survécu à la violence fondée sur le genre. Elle a obtenu un baccalauréat en travail social à l'Université Ryerson, ce qui a éveillé son intérêt envers le secteur de la violence basée sur le genre. Diamond se consacre au soutien des survivantes de ce type de violence et possède une expérience de travail au sein du système des refuges contre la violence faite aux femmes, en tant que travailleuse de soutien. Elle se passionne pour la mobilisation des membres et des organisations de la communauté dans le domaine de la justice sociale. 

Project Coordinator/Coordonnatrice de projet :

Anna-Lee Straatman

Anna-Lee is a Project Coordinator at CREVAWC. She coordinates the activities of this project as well as those of the Canadian Domestic Homicide Prevention Initiative with Vulnerable Populations and the Knowledge Hub. She has conducted interviews with hundreds of survivors of intimate partner violence and abuse experienced in residential schools by teachers, and clergy. She holds a Masters degree in Library and Information Science.  She has developed and conducted training for Victim Service agencies in southwestern Ontario.  She is co-editor of a book with Katreena Scott and Peter Jaffe – Preventing domestic homicides: Lessons learned from tragedies.  In her spare time, she enjoys working on the farm and doting on her grandchildren.


Anna-Lee est coordonnatrice de projet au CREVAWC. Elle coordonne les activités de ce projet ainsi que celles de la Canadian Domestic Homicide Prevention Initiative with Vulnerable Populations et du Centre de connaissances. Elle a mené des entrevues avec des centaines de survivantes de violence conjugale et de sévices subis dans les pensionnats par les enseignants et les membres du clergé. Elle détient une maîtrise en bibliothéconomie et sciences de l’information.  Elle a développé et donné de la formation pour les agences de service d’aide aux victimes du sud-ouest de l’Ontario.  Elle est corédactrice d’un livre avec Katreena Scott et Peter Jaffe intitulé – Preventing domestic homicides: Lessons learned from tragedies.  Dans ses temps libres, elle aime travailler à la ferme et s’occuper de ses petits-enfants.

Project Resources/ Ressources du projet

Core Competencies Resources


Speakers: Katreena Scott, Linda Baker, and Angelique Jenney
Panelists: Johanna Baynton Smith, Nola Mahingen, Tracy Myers, Jo-Anne Hargrove, and Fouad Khan 

This webinar was presented and recorded on January 21, 2022.

In this webinar we will present a framework of the knowledge and skills of service providers who work with adult survivors of IPV, children exposed to IPV, and those who have behaved abusively. This framework was developed collaboratively with IPV specialists and survivors from all parts of Canada and from a variety of settings including shelters, women's advocacy services, Indigenous and cultural-specific services, survivor organizations, programs for children exposed to IPV, men's programs, and specialized IPV services within child protection, justice, and mental health. Together, they brought over 500 years of professional and lived experience to this work. Practical examples of skills, videos with specialists, and a panel discussion with working group members will bring the framework to life.   ​


Learning Objectives:​

  • Learn about the knowledge and skills framework for IPV specialists ​
  • Understand the process of building this framework and how it may continue to grow​
  • Explore commonalities in the core knowledge, skills, and values of IPV specialists ​

Webinar recording:

Speaker Biographies:

Katreena Scott is a Psychologist, Professor and Academic Director of the Centre for Research and Education on Violence Against Women and Children at Western University. Dr. Scott leads an applied research program aimed at ending violence in family relationships, with specific expertise on addressing violence perpetration in men. She is internationally known for her research on empirically and ethically sound policies and practices for intervening with men who have used violence against their partners and/or children. Dr. Scott holds the Tier I Canada Research Chair in Ending Child Abuse and Domestic Violence.

Linda Baker is a Psychologist, Adjunct Professor, and the Learning Director of the Centre for Research & Education on Violence against Women & Children in the Faculty of Education at Western University. She is proud to lead the Learning Network and the Knowledge Hub. The Learning Network translates knowledge on the continuum of gender-based violence and the Knowledge Hub facilitates a trauma-and violence-informed community of practice with Canadian researchers and practitioners conducting innovative intervention research. She has over 20 years experience in the mental health and justice system, working with and learning from children, youth, and families dealing with experiences of violence and trauma.

Angelique Jenney, PhD, RSW, is an Assistant Professor and the Wood’s Homes Research Chair in Children’s Mental Health in the Faculty of Social Work at the University of Calgary. Wood’s Homes is a multi-service, non-profit children’s mental health centre based in Calgary. Dr. Jenney has over 20 years’ experience in intervention and prevention services within the child protection, children’s mental health and violence against women sectors.

Panelists' Biographies:

Johanna Baynton Smith is a survivor of domestic violence and has been a significant educator to health professionals, the justice system, and faith groups on the issue of domestic violence prevention. She is a founding member of Edmonton, Alberta’s Community Initiatives Against Family Violence (CIAFV) Community Advocates project team and a retired nurse manager. She is passionate about ending domestic violence by empowering our communities on what each of us can do to make a difference. 

Nola Mahingen is First Nations from Cowessess First Nation in Saskatchewan. She has a Bachelor of Arts Degree in Psychology from SIFC, now known as the First Nations University of Canada. Nola has worked with the Yorkton Tribal Council since January 2002. Most of those years were in the Justice Unit. Positions she held were South Justice Coordinator, Southern Court worker. In January 2005 she was successful in the position of Director of Justice. In December of 2014, Nola moved over to Safe Haven, a Women’s Shelter, working as an In-House Counsellor and Family Violence Outreach, where she became the Director of Safe Haven.

For over 20 years, Tracy Myers (she/her) has lived on the unceded, traditional territory of the Snuneymuxw Nation where she advocates and works for women, children & youth who have experienced violence in their families.  More recently, she began facilitating groups with fathers who use violence in their intimate relationships and finds this work to be deeply rewarding as well. As the provincial trainer for the BC Society of Transition Houses, she brings her intersectional feminist lens, her passion for justice, and Response-Based ideas to her support of children’s counsellors across the province. Tracy recently opened a private practice where she offers her services to families on a sliding scale.  

Jo-Anne Hargrove has been a Social Worker for 36 years after graduating from St. Thomas University in Fredericton, New Brunswick. She has worked in various positions including child welfare, hospital social worker, custody and group homes. For the past 25 years, she has been the Provincial Turning Point Coordinator of IPV programming in Prince Edward Island.   For 22 years, she had sole responsibility for assessing clients, coordinating groups, recruiting and training facilitators, program development and co-facilitating groups in various locations throughout the province. Over the past 25 years she has coordinated over 85 groups, trained over 40 facilitators and she has co-facilitated approximately 40 of those groups.  Other training and/or certificates include, SARA 3, O’DARA, Narrative Approaches, Response Based Practice, Trauma Informed Care, Strength Based Approaches, and CBT and DBT.  She has participated in training in the ASI Way Model, training for facilitating groups for men healing from child sexual abuse and has co-facilitated the Positive Parenting From Two Homes Program. She worked with an outside researcher who completed an evaluation of The Turning Point Program in 2018.  Jo-Anne is a committee member of the Premier’s Action Committee on Family Violence. She values working as part of a small team in gender-based violence and looks forward to learning and contributing to this national project.

Fouad Khan works primarily at Counselling and Family Services of Ottawa as a facilitator and psychotherapist. He facilitates the New Directions program and Caring Dads Program that works with men and women who were abusive in their relationship. He also provides individual and couples counselling. He is the founder of the Muslim Family Service of Ottawa and is currently the clinical supervisor. 

Opening and Closing Ceremony with Elders Mary Lou Smoke and Dan Smoke

Elder Mary Lou Smoke is a member of the Ojibway Nation. She is a gifted writer, singer, guitarist and traditional drummer who generously shares her talents with her community. An exceptional individual, Mary Lou has worked tirelessly for many years in the City of London to bridge racial divides. She is committed to sharing Indigenous knowledge, histories, and culture to overcome barriers that lead to misunderstandings and cultural divides. Mary Lou is a positive role model within both Indigenous and non-Indigenous communities, and has served as a Cultural Counsellor and Visiting Elder for a number of colleges, universities, and organizational service providers. She has also served as an Elder for local public school boards and helped develop cultural competency and ceremonial protocols that foster awareness and understanding across students, staff and administration

Elder Dan Smoke is a member of the Seneca Nation. He is active in many areas of community life as a traditional knowledge carrier, community activist, and cultural teacher. Dan carries diverse teachings from many Indigenous Nations, which he shares to educate those who are willing to learn and listen. Dan has also served as a Cultural Counsellor and Visiting Elder with a number of colleges, universities, and agencies throughout Ontario, and as an Adjunct Professor at Western. He has supported the development of cultural competency and ceremonial protocols to staff and faculty members, and has worked with public school boards over the past 14 years in many different capacities most notably working with youth. It is through Dan’s generous spirit, that he inspires everyone to believe in an inclusive community where new knowledge and understanding leads to healing, harmony and peaceful co-existence.

Reconnaitre l'expertise indispensable: Un cadre de connaissances et de competences

Présenté par : Katreena Scott, Linda Baker, Angelique Jenney
Panélistes : Johanna Baynton Smit, Nola Mahingen, Tracy Myers, Jo-Anne Hargrove, Fouad Khan

Ce webinaire a été présenté et enregistré le 21 janvier 2022.

Dans ce webinaire, nous présentons un cadre des connaissances et des compétences que possèdent les prestataires de services qui travaillent avec des personnes survivantes adultes de la VC, des enfants exposés à la VC et des personnes auteures de violence. Ce cadre a été élaboré en collaboration avec des spécialistes de la VC et des personnes survivantes de toutes les régions du Canada et de divers milieux, notamment des refuges, des services de défense des droits des femmes, des services autochtones et culturels, des organisations de personnes survivantes, des programmes pour les enfants exposés à la VC, des programmes pour les hommes, ainsi que des services spécialisés dans la VC dans les domaines de la protection de l'enfance, de la justice et de la santé mentale. Des exemples pratiques de compétences, des vidéos avec des spécialistes et une discussion de groupe avec les membres du groupe de travail donneront vie à ce cadre.

Objectifs d'apprentissage :

  • Se familiariser avec le cadre de connaissances et de compétences pour les spécialistes de la VC
  • Comprendre le processus d'élaboration de ce cadre et la manière dont il peut continuer à se développer
  • Examiner les points communs entre les connaissances, les compétences et les valeurs fondamentales des spécialistes de la VC

Enregistrement du webinaire :

Bientôt disponible.

Diapositives de présentation

Biographies des participantes :

Katreena Scott est psychologue, professeur et directrice académique du Centre for Research and Education on Violence Against Women and Children de l'université Western. Katreena Scott dirige un programme de recherche appliquée visant à mettre fin à la violence dans les relations familiales, avec une expertise spécifique dans la lutte contre la violence chez les hommes. Elle est connue à l'échelle internationale pour ses recherches sur les politiques et les pratiques empiriques et éthiques permettant d'intervenir auprès des hommes qui ont utilisé la violence contre leur partenaire et/ou leurs enfants. Mme Scott est titulaire de la Chaire de recherche du Canada de niveau I sur l'élimination de la maltraitance des enfants et de la violence familiale.

Linda Baker est psychologue, professeur auxiliaire et directrice de l'apprentissage du Centre de recherche et d'éducation sur la violence à l'égard des femmes et des enfants de la faculté d'éducation de l'université Western. Elle est fière de diriger le réseau d'apprentissage et le Knowledge Hub. Le réseau d'apprentissage applique les connaissances sur le continuum de la violence fondée sur le genre et le centre de connaissances facilite une communauté de pratique fondée sur les traumatismes et la violence avec des chercheurs et des praticiens canadiens menant des recherches sur des interventions novatrices. Elle a plus de 20 ans d'expérience dans le système de santé mentale et de justice, où elle a travaillé avec des enfants, des jeunes et des familles confrontés à des expériences de violence et de traumatisme et a appris d'eux.

Angelique Jenney, PhD, RSW, est professeur adjoint et titulaire de la chaire de recherche Wood's Homes en santé mentale des enfants à la faculté de travail social de l'Université de Calgary. Wood's Homes est un centre de santé mentale pour enfants multiservice et sans but lucratif situé à Calgary. Le Dr Jenney possède plus de 20 ans d'expérience dans les services d'intervention et de prévention dans les secteurs de la protection de l'enfance, de la santé mentale des enfants et de la violence contre les femmes. 

Biographies des panélistes :

Johanna Baynton Smith est une survivante de violence conjugale et a été une éducatrice hors pair pour les professionnels de la santé, le système judiciaire et les groupes confessionnels sur la question de la prévention de la violence conjugale. Elle est membre fondatrice de la Community Advocates Project Team du groupe Community Initiatives Against Family Violence (CIAFV) d’Edmonton, en Alberta, et une infirmière gestionnaire à la retraite. Elle se passionne pour tout ce qui peut aider à mettre fin à la violence conjugale en outillant nos communautés afin qu’elles sachent ce que chacun peut accomplir pour faire une différence. 

Nola Mahingen est une Autochtone issue de la Première Nation Cowessess en Saskatchewan. Elle détient un baccalauréat ès arts en psychologie du SIFC, maintenant connu sous le nom de First Nations University of Canada. Nola travaille pour le Yorkton Tribal Council depuis janvier 2002. La plupart de ces années travaillées l’ont été au sein de l’unité judiciaire. Elle a occupé les postes de coordonnatrice de justice et d’aide judiciaire (pour la région sud dans les deux cas). En janvier 2005, elle a été choisie pour occuper le poste de directrice de la justice. En décembre 2014, Nola a accepté un poste de conseillère interne et travailleuse d’approche en matière de violence familiale au sein de Safe Haven, une maison d’hébergement pour femmes; elle est par la suite devenue la directrice de l’établissement.

Depuis plus de 20 ans, Tracy Myers (elle) vit sur le territoire traditionnel non cédé de la bande Snuneymuxw First Nation, où elle défend les intérêts des femmes, des enfants et des jeunes qui ont vécu de la violence au sein de leur famille et travaille avec ces derniers.  Plus récemment, elle a commencé à animer des groupes avec des pères qui ont usé de violence dans leurs relations intimes; elle trouve ce travail tout aussi enrichissant que le premier. À titre de formatrice provinciale pour la BC Society of Transition Houses, elle combine son approche féministe intersectorielle, sa passion pour la justice et ses idées interventionnistes à son travail de soutien des conseillers pour enfants d’un bout à l’autre de la province. Tracy a récemment ouvert une pratique privée au sein de laquelle elle offre ses services aux familles selon une échelle mobile.  

Jo-Anne Hargrove a travaillé comme travailleuse sociale pendant 36 ans à la suite de l’obtention de son diplôme à l’Université St. Thomas de Fredericton, au Nouveau-Brunswick. Elle a occupé différents postes, incluant dans le secteur de la protection de l’enfance, comme travailleuse sociale en milieu hospitalier, dans le domaine de la garde d’enfant et dans des foyers de groupe. Au cours des 25 dernières années, elle a été coordonnatrice provinciale du programme Turning Point sur la violence entre partenaires intimes de l’Île-du-Prince-Édouard.   Pendant 22 ans, elle a été seule responsable de l’évaluation des clients, de la coordination des groupes, du recrutement et de la formation d’animateurs, du développement de programmes et de la co-animation de groupes à différents endroits d’un bout à l’autre de la province. Au cours des 25 dernières années, elle a coordonné plus de 85 groupes, formé plus de 40 animateurs et co-animé approximativement 40 de ces groupes.  Parmi les autres formations et/ou certificats, mentionnons SARA 3, O’DARA, Narrative Approaches, Response Based Practice, Trauma Informed Care, Strength Based Approaches, TCD et TCC.  Elle a participé à la formation sur le modèle ASI Way, à la formation pour l’animation de groupes pour les hommes en traitement pour l’abus sexuel d’enfants, et a coprésenté le programme Positive Parenting From Two Homes.  Elle a travaillé avec un chercheur indépendant qui a réalisé une évaluation du programme Turning Point en 2018.  Jo-Anne est membre du Comité d’action du premier ministre pour la prévention de la violence familiale. Elle attache beaucoup d’importance au fait de travailler au sein d’une petite équipe sur les questions de violence fondée sur le sexe et est enthousiaste à l’idée d’en apprendre plus sur ce projet national et d’y contribuer.

Fouad Khan travaille principalement à Counselling and Family Services of Ottawa, en tant qu’animateur et psychothérapeute. Il anime le programme New Directions et le programme Caring Dads, qui s'adresse aux hommes et aux femmes qui ont commis des violences dans leur relation. Il offre également du counseling individuel et de couple. Il a fondé le Muslim Family Service of Ottawa, dont il est actuellement le superviseur clinique.

Cérémonie d'ouverture et de clôture avec Aînée Mary Lou Smoke et Aîné Dan Smoke

Mary Lou Smoke est membre de la nation Ojibway. Écrivaine, chanteuse, guitariste et joueuse de tambours traditionnels de talent, elle partage généreusement ses dons avec sa communauté. Personnalité exceptionnelle, Mary Lou a travaillé sans relâche pendant de nombreuses années dans la ville de London pour combler les fossés raciaux. Elle tient à partager les connaissances, les récits et la culture autochtones, afin de surmonter les obstacles qui conduisent à des malentendus et à des divisions culturelles. Mary Lou incarne un modèle positif tant au sein des communautés autochtones que non autochtones. Elle a été conseillère culturelle et aînée invitée auprès d’un certain nombre de collèges, d’universités et de prestataires de services organisationnels. Elle a également fait office d’aînée auprès de commissions scolaires publiques locales et a contribué à l’élaboration de protocoles de compétence culturelle et de cérémonie qui favorisent la sensibilisation et la compréhension entre les étudiants, le personnel et l’administration

Dan Smoke est membre de la nation Seneca. Il s’implique dans de nombreux domaines de la vie communautaire en qualité de porteur de connaissances traditionnelles, activiste communautaire et enseignant culturel. Dan partage divers enseignements provenant de nombreuses nations autochtones, pour éduquer toute personne désireuse d’apprendre et d’écouter. Dan a également été conseiller culturel et aîné invité dans un certain nombre de collèges, d’universités et d’organismes en Ontario, ainsi que professeur auxiliaire à l’Université Western. Au cours des quatorze dernières années, il a soutenu l’élaboration de protocoles de compétence culturelle et de cérémonie pour le personnel et les membres du corps professoral, et a travaillé avec des conseils scolaires publics à divers titres, notamment auprès des jeunes. Sa générosité naturelle est source d’inspiration, nous invitant à croire en une communauté inclusive où des connaissances et une compréhension nouvelles sont porteuses


Gender-based violence work competency assessment tools | Outils d'évaluation des compétences de base du travail sur la violence basée sur le genre

This page offers links (where available) to scales and measures developed to assess skills and competencies for gender-based violence work with men, women and children.  

Cette page offre des liens (le cas échéant) vers des échelles et des mesures développées pour évaluer les aptitudes et les compétences pour le travail en lien avec la violence fondée sur le sexe auprès des hommes, des femmes et des enfants.

Title of Scale Purpose of Scale Type of Assessment Scale Available? Link to scale (if available) Related articles
Child Welfare Domestic Violence Interview Skills (CWDVISS) Measures public child welfare worker skill demonstration External assessment Yes

https://search.proquest.com/
openview/9e25ac5b22ab9dbe
7b2bfb5c0d180ee5/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750
&diss=y

(Bogo et al., 2014)
(Friend, 2009)
(Friend, 2004, pg 145)
Patient-Physician Interaction Form (PPIF) Measures reaction to and appraisal of subject's skill demonstration Assessment by standardized client actor Yes

https://www.proquest.com/
docview/305203811?pq-origsite=gscholar&fromopen
view=true

(Friend, 2004, pg 147)
Health Social Work Competency Rating Scale (HSWCRS) Developed for social workers completing single session consultations in health care settings. Use for both education and in field. External assessment Yes

NOT OPEN ACCESS ARTICLE

https://www.tandfonline.com/
doi/abs/10.1080/02615479.
2020.1768233

(Craig et al., 2020, pg 6)
Stevenson Skill Evaluation Tool (SSET) Measures child protection case workers' skills in conducting initial assessment interviews with sexually abused children External assessment No (Stevenson et al., 1992)
Social Worker Integrated Care Competency Scale (SWICCS) Student self-assessment of knowledge and clinical service skills Self-assessment No (Davis et al., 2019)
Behavioural Health Consultant Core Competency (BHCCC) Measures competencies of behavioral health consultants in a primary care setting External assessment Yes

https://contextualscience.org/
files/4%20ThursAM%20Strosahl
%20Robinson%202%20-%20XXX%20copies.pdf

(Davis et al., 2019)
Multicultural Counseling Inventory (MCI) Measure from counselling psychology. Measures competencies in multicultural counselling skills Self-assessment No

(Krentzman & Townsend, 2008)

(Sodowsky et al., 1994)
Multicultural Counseling Knowledge and Awareness Scale (MCKAS) Measure from counselling psychology. Measures competencies in multicultural counselling skills Self-assessment Yes https://teachpsych.org/
resources/DiversityActivities/
MCKAS.docx

(Krentzman & Townsend, 2008)

(Ponterotto & Potere, 2003)
Miville-Guzman Universality-Diversity Scale (M-GUDS) Measures comfort with diversity and multicultural counselling skills Self-assessment Yes - SHORT FORM ONLY (15 ITEMS)

 

(Krentzman & Townsend, 2008)

(Miville et al., 1999)
Ethnic-Competence-Skill Model in Psychological
Interventions With Minority Ethnic
Children.
Measures a practitioner’s ability to work effectively
with culturally diverse children
Self-assessment Yes

NOT OPEN ACCESS

https://www.jstor.org/stable/
23044278

(Krentzman & Townsend, 2008)
Social Work Self-Efficacy Scale (SWSE) Measures social workers' confidence regarding
a broad range of social work tasks. The SWSE
addresses professional practice in general, not a specific practice setting
Self-assessment Yes https://archive.nyu.edu/
handle/2451/23613
(Bogo et al., 2017)
(Holden et al., 2002)
Foundational Practice Self-Efficacy Scale (FPSE) Self-assessment Yes https://archive.nyu.edu/
handle/2451/23590
(Holden et al., 2003)
Interview Checklist and Rating Scale Made for use while reviewing simulated interview video tapes. Allows for examination of the quality of exploration in relation to the content explored and the
interviewing skills used.
External assessment No (Forgey et al., 2013)
Macro Practice-Based Evaluation Tool This tool aims to represent student performance
in macroplacements in a manner that is sufficiently authentic as to resonate with both students and instructors.
Unsure No (Regehr et al., 2012)
OSCE for Social Work Practice Performance Rating Scale Measure engagement performance External assessment No

(Bogo et al., 2011)

(Bogo et al., 2012)
OSCE for Social Work Post-OSCE Reflective Dialogue Rating Scale Post-OSCE assessment External assessment No (Bogo et al., 2012)
OSCE for Social Work Practice: Performance Rating Scales for Child Welfare Engagement Measure engagement performance in child and parent interviews in a child welfare context External assessment No (Rawlings & Blackmer, 2019)
Advocacy Competencies Self-Assessment Measures competence and effectiveness as a social justice change agent Self-assessment Yes

 

(Ratts & Ford, 2010)
Lasater Clinical Judgement Rubric Used simulation to create this measurement of development of clinical judgement in nursing External assessment Yes

https://cpb-us-e2.wpmucdn.
com/sites.uci.edu/dist/2/2095/
files/2015/
03/Bussard-Lasater-Clinical-Judgment
-Rubric-Scoring-Sheet.pdf

https://case.edu/nursing/sites/
case.edu.nursing/files/2018-06/Clinical-Judgement-Development.pdf

(Lasater, 2007)
Multicultural Counseling Competence and Training Survey (MCCTS) Measures competencies in multicultural counselling skills Self-assessment Yes

NOT AVAILABLE OPEN ACCESS

https://onlinelibrary.wiley.com/
doi/abs/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02452.x

(Holcomb-
McCoy & Myers, 1999)
Multicultural Counseling Self-Efficacy Scale–Racial Diversity Form (MCSE-RD) Measures competencies in multicultural counselling skills Self-assessment Yes

NOT AVAILABLE OPEN ACCESS

https://www.tandfonline.com/
doi/abs/10.1080/10503307.2012.
683344

(Sheu & Lent, 2007)
School Counselor Multicultural Self-Efficacy Scale (SCMES) Measures ability to perform tasks related to equity and diversity issues in schools Self-assessment Yes, items available within the Holcomb article (scale itself not available)

https://libres.uncg.edu/ir/
uncg/f/E_Hines_School_
2008.pdf

(Holcomb-McCoy,
Harris, Hines, & Johnston, 2008)
Brief Strategic Therapy Scale (BSTS) A supervisory observation tool, fidelity measure proposed as a more formal method of analyzing performance and competency of the therapist for the first session of Brief Strategic Therapy External assessment Yes

NOT AVAILABLE
OPEN ACCESS

https://onlinelibrary.
wiley.com/
doi/abs/10.1111/j.1752-0606.2010.00201.x

(Amini & Woolley, 2011)
Ethical Decision-Making Scale–Revised (EDMS-R) Measures counselor's level of ethical decision-making abilities External assessment 1 dilemma included as an example in appendix of article

https://www.researchgate.net/
publication/232507687_The_
Ethical_Decision-Making_Scale-Revised

(Dufrene & Glosoff, 2004)
Individual Practice Skills Observation Form (IPSOF) External assessment Yes CONFERENCE HANDOUT
– CANNOT FIND ONLINE
Group Practice Observation and Feedback Form External assessment Yes CONFERENCE HANDOUT
– CANNOT FIND ONLINE

Family-Practice Observation/
Feedback Form

External assessment Yes CONFERENCE HANDOUT
– CANNOT FIND ONLINE